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Consumer Behavior - Psychographics, Personality, Lifestyles (마케팅, 소비자 행동)
fastfactcheck1
2024. 3. 28. 14:38
1. Psychographics
- “A description of consumers on the basis of their psychological and behavioral characteristics.” (심리적/행동적 특성에 기초하여 소비자를 설명하는 것)
2. Values
- Values : Enduring beliefs about abstract outcomes and behaviors that are good or bad (e.g., health, independence, family life, peace, etc.)
- Terminal Values (최종 가치) : Highly desired end states (e.g., social recognition, pleasure, etc.); 개인이 인생에서 도달하고자 하는 궁극적인 상태
- Instrumental Values (도구적/수단적 가치) : The values needed to achieve the desired end states (e.g., ambition, cheerfulness, etc.); 최종 가치를 달성하는데 필요한 가치 (or 개인특성이나 행동양식)
3. Marketing Implications of Values
- Consumption patterns
- Marketing segmentation (value segmentation)
- New product ideas – Balancing conflicting values
- Ad development strategy
- Ethical considerations
4. Value Measurement
- Means-end chain analysis (수단-목적 사슬분석)
- 이걸 왜 할까 ? 마케팅에 활용하기 위해서이다. 소비자들의 심리를 잘 자극할 수 있는 메세지를 만들기 위해서 인터뷰를 통해 이와 같은 value를 끌어낼 수 있다.
- Rokeach Value Survey (RVS)
- List of Values (LOV)
5. Personality (개성)
- General, enduring differences between people in terms of behavior patterns, feeling, and thinking; 사람들 간 행동 패턴, 느낌 및 사고 측면에서 일반적이고 지속적인 차이
- distinctive patterns or behaviors, tendencies, qualities or personal dispositions that make one different from another and lead to a consistent response to environmental stimuli; 한 개인을 다른 사람과 구분하고 주위의 자극들에 대해 일관성 있는 반응을 유 도하는 행동, 경향, 자질, 개인적 기질의 특징적 패턴
- 환경적 자극에 대해 비교적 일관성 있고 지속적인 반응을 가져오는 개인의 심리적 특성
- Not always an ample indicator of CB
6. Lifestyles (라이프스타일)
- Lifestyles (라이프스타일)
- People’s patterns of behavior; 사람들이 살아가는 방식으로서 개인마다 독특한 삶의 양식
- Behavioral patterns that are manifestations of values and personality; 가치와 개성을 명시하는 행동 패턴
- Lifestyle Assessment: AIO
- Activities (행위)
- Interest (관심)
- Opinion (의견) – 인구통계학적 특성
- 예시 :
- 나는 동일한 브랜드를 반복해서 구입하는 경향이 있다 [행위/쇼핑]
- 옷을 선택할 때 유행과 편안함 중에서 유행을 중시한다. [관심/패션]
- 나는 다른 사람보다 독립적이라고 생각한다. [의견/자기자신]
- Values and Lifestyle (VALS) Survey :
7. Lifestyles & Implications
- Market segmentation & targeting
- Communication (via social media)
- Media choice
- New product ideas : 신제품 기획을 할 때도 이 사람이 어떤 라이프 스타일을 가지고 있는지를 많이 고려함